UPZ (archiwalny) Umowa przekazania zaliczki
Opis: UPZ (archiwalny) Umowa przekazania zaliczki
Oznaczenie kwoty przekazywanej przed spełnieniem świadczenia rodzi określone skutki w przypadku niewykonania świadczenia. Świadczenie może przybrać formę zadatku lub zaliczki na poczet zobowiązania.
W braku odmiennego zastrzeżenia umownego albo zwyczaju zadatek dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania umowy przez jedną ze stron druga strona może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a jeżeli sama go dała, może żądać sumy dwukrotnie wyższej.
W przypadku zaliczki skutki są odwrotne – w przypadku braku odmiennego zastrzeżenia umownego zaliczka podlega zwrotowi w przypadku niewykonania świadczenia. Nie ma podstawy do żądania podwójnej wysokości zaliczki, jeżeli strona odstępująca sama dała zaliczkę, zwrot obejmuje wyłącznie kwotę przekazanej zaliczki.
Zaliczka może jednak w całości lub w części zostać wykorzystana już na poczet realizacji świadczenia. Pokrycie nakładów z kwoty zaliczki może w niektórych przypadkach zwalniać z obowiązku jej zwrotu, np. gdy odpowiedzialność za zapłatę za półprodukty, nakłady konieczne ponosi przekazujący zaliczkę i zostaje ona skompensowana z poniesionym kosztem.
W razie wykonania umowy zadatek ulega zaliczeniu na poczet świadczenia strony, która go dała; jeżeli zaliczenie nie jest możliwe, zadatek ulega zwrotowi. W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. Podobnie jest w przypadku rozwiązania umowy, dla której przekazana została zaliczka. Ewentualne modyfikacje tej zasady wynikać mogą z umowy zawartej między stronami.
Podstawa prawna:
Cechy formularza:
Podobne z kategorii:
Najnowsze druki:
Grupa formularzy:
Nota prawna:
PAMIĘTAJ! Gdy wypełnisz formularz - przeczytaj go uważnie w wersji ostatecznej lub skonsultuj się ze specjalistą! Udostępnione przez nas wzory druków, formularzy, pism, deklaracji lub umów należy zawsze właściwie przetworzyć, uzupełnić lub dopasować do swojej sytuacji. Pamiętaj, że podpisując dokument kształtujesz nim swoje prawa lub obowiązki, zatem zachowaj należytą uwagę przy zmianach i jego wypełnianiu. Ze względu na niepowtarzalność każdej czynności, samodzielnie lub na podstawie opinii specjalisty musisz ocenić, czy wykorzystany formularz zastał zastosowany przez Ciebie odpowiednio do stanu faktycznego, prawnego lub zamierzonego celu.