PoPSR Prośba o potwierdzenie stanów rozrachunków
Opis: PoPSR Prośba o potwierdzenie stanów rozrachunków
Czynność potwierdzenia stanów wzajemnych rozrachunków inicjowana jest przez wierzyciela i zobowiązuje dłużnika do odpowiedzi w formie potwierdzenia zgodności wskazanych sald lub wskazania niezgodności i wartości kwestionowanych, a także podnoszonych przyczyn niezgodności. Potwierdzenie stanu kont prawidłowo uzupełnione i podpisane przez osobę uprawnioną do reprezentowania jest podstawą uznania długu i stanowi podstawę do powództwa cywilnego ze strony wierzyciela.
Potwierdzenie stanów rozrachunków stanowi jedną z obowiązkowych metod inwentaryzacji majątku jednostki, która odbywać się powinna na ostatni dzień każdego roku obrotowego. W zależności od rodzaju majątku podlegającego spisowi różnicowana jest częstotliwość prowadzonych czynności oraz metody ustalania stanu składników majątku.
Prośba o potwierdzenie stanu sald, a także i odpowiedź przekazane mogą być zarówno w formie dokumentu pisemnego – przesłanego pocztą listem poleconym z potwierdzeniem odbioru, jak i w formie elektronicznej.
W zależności od reakcji kontrahenta, wierzyciel występujący z wnioskiem o potwierdzenie stanu rozrachunków:
- może uzyskać potwierdzenie zgodności stanu kont ze stanem stwierdzanym przez kontrahenta,
- uzyskać może informację o kwestionowaniu wierzytelności wskazanych w piśmie – co spowoduje u niego obowiązek porównania danych z ksiąg rachunkowych z dokumentami źródłowymi, powództwami oraz kwotami kwestionowanymi i weryfikację ich realnej wartości; na kwoty wątpliwe do egzekucji należy dokonać odpisu aktualizacyjnego,
- może nie uzyskać potwierdzenia inwentaryzacyjnego w efekcie czego inwentaryzacji należności dokonać należy w drodze porównania danych ksiąg rachunkowych z dokumentami źródłowymi oraz weryfikacji realnej wartości tych należności.
Podstawa prawna:
Cechy formularza:
Formularze archiwalne:
Podobne z kategorii:
Najnowsze druki:
Grupa formularzy:
Nota prawna:
PAMIĘTAJ! Gdy wypełnisz formularz - przeczytaj go uważnie w wersji ostatecznej lub skonsultuj się ze specjalistą! Udostępnione przez nas wzory druków, formularzy, pism, deklaracji lub umów należy zawsze właściwie przetworzyć, uzupełnić lub dopasować do swojej sytuacji. Pamiętaj, że podpisując dokument kształtujesz nim swoje prawa lub obowiązki, zatem zachowaj należytą uwagę przy zmianach i jego wypełnianiu. Ze względu na niepowtarzalność każdej czynności, samodzielnie lub na podstawie opinii specjalisty musisz ocenić, czy wykorzystany formularz zastał zastosowany przez Ciebie odpowiednio do stanu faktycznego, prawnego lub zamierzonego celu.