Oś-efv Oświadczenie o akceptacji faktur elektronicznych
Opis: Oś-efv Oświadczenie o akceptacji faktur elektronicznych
Czynność opodatkowana podatkiem VAT wymaga od sprzedawcy potwierdzenia jej przeprowadzenia, w szczególności wystawienia faktury. Dokument potwierdzający sprzedaż może być przekazany zarówno na papierze, jak również w formie elektronicznej, jako e-faktura.
Zgodnie z art. 106n ust. 1 VATu, stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury. Nie oznacza to, że faktura musi być wysłana dopiero po wyrażeniu zgody przez nabywcę towaru lub usługi, lecz może być wysyłana bez tej zgody. Jednocześnie jednak wystawca, który nie uzyskał wstępnie zgody lub akceptacji od nabywcy, naraża się na ryzyko, że będzie musiał przekazywać mu dokument w formie papierowej. Jeżeli bowiem po przesłaniu dokumentu, nabywca stwierdzi, że nie wyraża zgody na taką formę, sprzedawca musi ponowić wystawienie dokumentu i przekazanie go w formie tradycyjnej.
Oświadczenie o akceptacji wprowadzane jest często do umów zawieranych między kontrahentami. Oświadczenie nie musi być przekazywane oddzielnie, poza treścią podpisywanej umowy, może być ona integralną częścią umowy.
Wystawca faktury elektronicznej musi zadbać o to, by wystawiona faktura pełniła warunek autentyczności pochodzenia, integralności treści i jej czytelności faktury. Przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury. Przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura. Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług, a także poprzez wykorzystanie:
• bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
• elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa dotycząca tej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.
Podstawa prawna:
Cechy formularza:
Podobne z kategorii:
Najnowsze druki:
Grupa formularzy:
Nota prawna:
PAMIĘTAJ! Gdy wypełnisz formularz - przeczytaj go uważnie w wersji ostatecznej lub skonsultuj się ze specjalistą! Udostępnione przez nas wzory druków, formularzy, pism, deklaracji lub umów należy zawsze właściwie przetworzyć, uzupełnić lub dopasować do swojej sytuacji. Pamiętaj, że podpisując dokument kształtujesz nim swoje prawa lub obowiązki, zatem zachowaj należytą uwagę przy zmianach i jego wypełnianiu. Ze względu na niepowtarzalność każdej czynności, samodzielnie lub na podstawie opinii specjalisty musisz ocenić, czy wykorzystany formularz zastał zastosowany przez Ciebie odpowiednio do stanu faktycznego, prawnego lub zamierzonego celu.