IKZ Inwentaryzacja kasy - zestawienie wpłacanej gotówki
Opis: IKZ Inwentaryzacja kasy - zestawienie wpłacanej gotówki
Oprócz formalnych czynności związanych z fiskalizacją kasy i sporządzaniem raportów dobowych i miesięcznych, jednostka musi zadbać o prawidłowe ewidencjonowanie wpłacanej i wypłacanej z kasy gotówki. Jej stan musi być zgodny z ze stanem księgowym wolnych środków pieniężnych. Dodatkowo stan końcowy kasy uzyskany po zakończeniu danej inwentaryzacji powinien być zgodny z wartością towarów, będących przedmiotem dokonanej sprzedaży. Ewentualny stan nadwyżek lub niedoborów musi być odpowiednio rozliczony.
Inwentaryzacja powinna być dokonana poprzez obliczenie wpłacanej oraz wypłacanej po zakończeniu zmiany gotówki. Potwierdzenie powinno wskazywać osoby – dane pracownika przejmującego kasę oraz protokolanta, a także termin sporządzania czynności spisu. Gotówka powinna być liczona w warunkach pozwalających na kontrolę stanu wpłacanych i przekazywanych kwot.
Nadwyżki i niedobory powinny być rozliczone i wykazane w protokole. Niedopuszczalne jest pozostawienie stanu pieniędzy w kasie bez wyjaśnienia.
Inwentaryzacja ma na celu sprawdzenie prawidłowości prowadzenia kasy przez kasjera. W związku z tym spis z natury wartości pieniężnych znajdujących się w kasie przeprowadzać powinna nie jedna osoba, lecz zespół spisowy w obecności kasjera.
Do protokołu można dołączyć spis znajdujących się w kasie na dzień inwentaryzacji banknotów, monet oraz innych wartości pieniężnych. Spisem objąć należy zarówno pieniądze, jak i dowody dokonywania transakcji (dowody płatności kartami, czeki, depozyty).
Inwentaryzacja musi być przeprowadzana również na dzień bilansowy. Wówczas badanie gotówki w kasie ma za zadanie ustalenie stanu majątku jednostki, a nie jedynie cel nadzorczy – prowadzący do bieżącej kontroli uczciwości i rzetelności pracowników.
Podstawa prawna:
Cechy formularza:
Podobne z kategorii:
Najnowsze druki:
Grupa formularzy:
Nota prawna:
PAMIĘTAJ! Gdy wypełnisz formularz - przeczytaj go uważnie w wersji ostatecznej lub skonsultuj się ze specjalistą! Udostępnione przez nas wzory druków, formularzy, pism, deklaracji lub umów należy zawsze właściwie przetworzyć, uzupełnić lub dopasować do swojej sytuacji. Pamiętaj, że podpisując dokument kształtujesz nim swoje prawa lub obowiązki, zatem zachowaj należytą uwagę przy zmianach i jego wypełnianiu. Ze względu na niepowtarzalność każdej czynności, samodzielnie lub na podstawie opinii specjalisty musisz ocenić, czy wykorzystany formularz zastał zastosowany przez Ciebie odpowiednio do stanu faktycznego, prawnego lub zamierzonego celu.